Interview met chauffeur Ed Keizer in AGF Primeur

Artikel uit AGF Primeur van oktober 2013

Euro6 Koos van Gaalen

 

Anders dan veel andere chauffeurs, die als kind al dromen van het chauffeursvak, begon Ed Keizer zijn carrière als vliegtuigbouwer. Na het faillissement van Fokker moest hij echter op zoek naar iets anders. "Het chauffeursvak trok me vanwege de vrijheid en ik bedacht dat het Westland mij genoeg kansen kon bieden op een baan. De werkdrift, die in deze streek heerst, bevalt me, want zelf heb ik ook geen 9 tot 5 mentaliteit." Nu werkt hij alweer 11 jaar met plezier bij Koos en Arco van Gaaien. Het transportbedrijf heeft 45 eigen vrachtwagen rijden met nog een aantal vaste charters.

 

Ed rijdt niet alleen voor Koos van Gaaien maar wordt ook uitgeleend voor charterdienst voor collegatransportbedrijven. Ook tijdens deze ritjes vervoert hij zeer regelmatig AGF. In de loop der jaren is zijn kennis over en omgang met de producten dan ook flink toegenomen. Hij merkt op dat er vanuit Koos van Gaaien ook best wat aandacht hiervoor is in de vorm van cursussen en updates. "Je hebt toch te maken met temperatuurgevoelige waren en dan is het goed te weten wat je vervoert en dat je in de gaten houdt hoe de producten zich onderweg houden. Uiteindelijk wil je de lading goed afleveren bij de klant, want dat is toch het visitekaartje voor het transportbedrijf." Volgens hem is er de laatste jaren overigens meer aandacht gekomen voor kwaliteit.

 

Veranderingen

Ed vervoert veel tuinbouwproducten, die sinds het verdwijnen van de veilingen voor een groot deel bij de telers zelf worden opgehaald. Daarnaast laadt hij regelmatig in de haven, waar de importproducten van¬daag de dag vrijwel allemaal in containers aankomen. Hij merkt op dat er in de logistieke branche op zich ook veel is veranderd in de afgelopen jaren. "Dan doel ik vooral op de 48-urige werkweek en de invoering van de digitale tachograaf. Vroeger reed je nog wel eens een halfuurtje langer door om een klus af te ronden, maar dat is nu echt niet meer mogelijk. Of wat te denken van code 95? Voor ons wordt dit allemaal geregeld door Koos van Gaalen, maar voor nieuwe jonge chauffeurs wordt het steeds moeilijker en duurder om het groot rijbewijs te halen." Ook betreurt hij de grote inzet van Oost-Europese vrachtwagen-chauffeurs. "Deze oneerlijke concurrentie maakt het volgens hem voor veel transport¬bedrijven bijna onmogelijk om in deze tijden nog geld te verdienen. Hij hoopt dan ook dat er snel een kantelmoment gaat komen en men weer wil betalen voor kwaliteit. Dit zal de sfeer in de sector zeker ten goede komen."

 

Toch bevalt het chauffeursvak Ed nog steeds uitstekend. Hoewel de vrijheid volgens hem wel minder is geworden, is het naar zijn idee nog steeds een heel zelfstandig beroep. "Daarbij spreekt het persoonlijke contact met leveranciers en klanten me aan en dat ik van tevoren nooit weet wat de dag gaat brengen, maakt het extra uit¬dagend. Ook hoop ik nog lang bij Koos van Gaaien te kunnen werken. Ik heb de groei van een kleine naar middelgrote onderneming van dichtbij meegemaakt, dus voel me aardig verbonden. Onlangs hebben we het 40-jarig jubileum gevierd en dan voel ik me best trots hier deel uit van te mogen maken. Daarnaast geeft het mij een stukje vertrouwen voor de toekomst", besluit hij.

 

Artikel uit AGF Primeur van oktober 2013

Euro6 Koos van Gaalen

 

Rellebel