Artikel in Trucks magazine


 

 

Tekst uit artikel:

Op 1 oktober jl. bestond Transportbedrijf Koos van Gaalen BV 40 jaar. Opvallend zijn de investeringen in trucks, traiIers en een nieuw pand in de afgelopen jaren. In februari komen er 5 nieuwe Scania's bij. 'We zijn als bedrijf heel lang klein gebleven, maar groeien de laatste jaren flink met de klanten mee,' aldus Koos van Gaalen. Het wagen-park valt op door de moderne, uniforme uitstraling.

 

Chauffeur Martin Lere (51) attendeerde Trucks Magazine op zijn werkgever Koos van Gaalen BV. Martin rijdt sinds oktober 2008 bij het transportbedrijf uit het Westlandse Poeldijk. 'Een heel mooi be-drijf met groeimogelijkheden, waar ze naar je luisteren en oplos-singen zoeken. De werksfeer is er gewoon perfect', vindt Martin. Ook chauffeur Reint van der Meer (27) hoor je niet klagen. Hij rijdt sinds september een splinternieuwe DAF 460 Super Space Cab met Euro 6 motor. Daarachter hangt doorgaans een 2 jaar jonge 'wide-spread' koel-/vriestrailer van Heiwo. 'Door een dunner kopschot en de deuren iets naar buiten te brengen, passen er precies 26 pallets inclusief elektrische pompwagen in', aldus Reint. Hij haalt er vooral groente en fruit mee van de telers en brengt dat naar de handela-ren in het Westland en Bleiswijk.'Behalve in het Westland kom ik bij telers in Brabant, Zeeland en Noord-holland. Maar veel werk is in de regio.' Over z'n nieuwe DAF is Reint goed tevreden. Op het moment van schrijven rijdt hij er 5 weken mee. Kort ervoor had hij enkele dagen een demo mee. 'De verbeteringen ten opzichte van het vorige model zitten in details. De auto is vooral stiller en schakelt soepeler.' 
 
Onze klanten in het Westland groeien en wij groeien mee... 
 

Net als collega Martin merkt Reint de groei van zijn werkgever op. Dat is inderdaad opvallend, zeker gezien het zware weer, waarin de transportsector al geruime tijd verkeert. In 1994 kocht Koos van Gaalen zijn eerste vrachtauto, nadat hij sinds 1973 per tractor in het Westland groente en fruit reed. In 1986 kwam zoon Arco er in het bedrijf bij. Na 1994 is het snel gegaan. Elk jaar kwamen er nieuwe trucks bij. De grootste sprong voorwaarts maakte het be-drijf in 2007. Arco van gaalen was toen al enige jaren (sinds 1999) aandeelhouder. Koos: 'Ik was toen 55 en besloot samen met Arco vol gas te gaan geven. We namen het transportbedrijf van iemand over, waar we al mee samenwerkten. Ons bedrijf kreeg er in 1 klap 15 auto's met chauffeurs bij. En we moesten de cultuur van het andere bedrijf bij ons integreren. Dat is gelukt.' Met nog meer overnames zette de groei dusdanig door, dat vader en zoon naar een nieuw bedrijfspand op zoek moesten. In 2009 verkaste Transportbedrijf Koos van gaalen naar het huidige pand op ABC Westland. Inmiddels telt het bedrijf 50 chauffeurs en 45 trucks met koeltrailers. Arco: 'Onze klanten in het Westland groeien en wij groeien mee. Het is een trein, die niet stopt. Je moet instappen, of afhaken. De transportbehoefte per klant is zo groot, dat een kleine transpor-teur weinig kans meer maakt. Je moet tegenwoordig in het West-land grote slagkracht hebben om de behoeftes te kunnen invul-len. Vroeger was een teler, die voor 8 pallets belde, een grote. Nu hebben ze in één keer 8 trailers nodig, of hebben ze 250 pallets klaarstaan:Volgens Arco en Koos was de uitbreiding van het aan-tal trucks door overnames van andere transportbedrijven de enige goede optie om met de grote telers mee te groeien. Arco:'Alles is qua werk al verdeeld. Maar als je een transportbedrijf overneemt, dan brengt dat een pakket extra werk met zich mee. Dat hebben we de afgelopen jaren diverse keren gedaan.' Het werk moet wel passen. 'Het is ook een kwestie van de juiste klanten om je heen verzamelen. Afscheid durven nemen van klanten, die niet meer bij je passen, of waar onvoldoende rendement mee te halen is.'

 

Naast zijn vaste baan als chauffeur is Rene ook netwerkbeheerder... 
 
Chauffeur Rene van Spijk (56) werkt nu 14 jaar bij Van gaalen, waarvan hij 13 jaar met koel- en diepvrieslading voor Post Kogeko samen met nog 3 collega's rijdt. 'Ik laad veel trailers voor ze en koppel ze in de haven, of in Maasdijk af. Het is heel afwisselende lading, zoals melk, groente, fruit, of diepvrieskip: Vanwege de zware groupagevrachten kip of melk met soms 10 pallets voorin rijdt Rene met een voorloper. Naast zijn vaste baan als chauffeur is hij ook systeembeheerder bij Koos van Gaalen.'Dat is door mijn hobby met computers zo gegroeid. Ik doe automatisering, sluit computers aan, lees digitale tacho's uit en beheer het netwerk. Chauffeurs die de digitale kaart niet tijdig laten uitlezen, krijgen even een sms-je ter herinnering:Vroeger deed Rene alle automa-tisering alleen. Maar daarvoor is het transportbedrijf nu te groot geworden. 'Nu doe ik het samen met een bedrijf, dat er voor is ingehuurd. Als ik's avonds thuis kom, duik ik eerst even op de ser-ver. Kijken of alles nog normaal draait: De uitgelezen tachodata verplaatsen zich automatisch naar VDO in Duitsland. Dat slaat de gegevens in 3 verschillende gebouwen op. Momenteel is Rene samen met de directie ook druk om de boordcomputers verder te integreren. 'Daarom rij ik op zaterdag niet, maar werk ik op kantoor.'
 
'Met een bullbar, dure kist, of chromen pijp verdien je geen kwartje per pallet meer...' 
 
Opvallend bij de groei van Transportbedrijf Koos Van gaalen is de vroege keuze voor schone motoren. Zo begon het bedrijf al in 2006 met de vernieuwing naar Euro 5. In januari 2014 gaan de laatste Euro 3 voertuigen er uit. Arco: 'Vooral in 2013 hebben we met de nieuwe DAF's een flinke slag geslagen qua milieu-in-vestering: Koos vult aan: 'We zien ons niet als truckers, maar als ondernemers. We kijken naar 'the total cost of ownership', zoals dat zo mooi heet. Hoe rij je een truck zo rendabel mogelijk. Het optuigen van trucks vinden we onzin. Met een bullbar, dure kist, of chromen pijp verdien je geen kwartje per pallet meer. Toch zie je het ondanks de recessie nog steeds gebeuren.' Wat wel bij het wagenpark opvalt, is de strakke, frisse en uniforme uitstraling. Dat er toch DAF Super Space Cabs rijden, heeft wel met de extra uitstraling, maar zeker ook met de betere inruilmogelijkheden en hogere restwaarde te maken. Dat laatste geldt ook voor de keuze van de 460 pk motoren. Niet alleen het wagenpark, waar elke zaterdag een wasploeg voor het terrein op komt, moet er verzorgd uit zien. Ook van de chauf-feurs wordt dit verwacht. Arco van gaalen: 'Chauffeurs moeten beseffen, dat ze een visitekaart zijn van het bedrijf. Dus bijvoor-beeld geen mouwloze shirts aan, want daar heb ik echt een hekel aan. En ook geen afgeknipte spijkerbroeken. Voor warme dagen hebben we nette korte broeken met bedrijfsreclame en keurige steekzakken. Ook zijn er polo's in de bedrijfskleuren: Koos: 'Als een chauffeur er ongeschoren bijloopt, dan durven we hem rustig te vragen, of hij daar de volgende dag wat aan wil doen. Dat klinkt voor een buitenstaander misschien als overdreven lastig, maar we werken in de voedingssector, waar alles fris en hygiënisch moet zijn.'
 
'Het Keurmerk Transport en Logistiek is een toegevoegde waarde naar klanten toe...' 
 
Transportbedrijf Koos Van gaalen is in het bezit van Keurmerk Transport en Logistiek. Koos: 'Dat keurmerk is een toegevoegde waarde naar klanten toe. Onze klanten zijn zelf ook steeds meer gecertificeerd en willen graag met gecertificeerde bedrijven wer-ken. En je krijgt door het keurmerk een spiegel voorgehouden: er komen dingen naar voren, die je toch anders gaat doen.' Een concreet voorbeeld is de invoering van functioneringsgesprekken aan de hand van vragenlijsten. 'Als iets niet lekker gaat, dan komt de chauffeur naar kantoor. Dat is nog steeds zo. Maar je hebt ook chauffeurs, waar nooit wat mee is en waar je nooit apart mee rond de tafel komt te zitten. Nu hebben we een vragenformulier voor een tevredenheidsonderzoek. Dat krijgt elke chauffeur in november opgestuurd. In januari komen ze op kantoor voor een gesprek en hebben ze de lijst gelezen en ingevuld.' Daarnaast is er van elke chauffeur een dossier, waarin de directie het hele jaar bijzonderheden vastlegt. Die komt samen met een formulier voor het functioneringsgesprek op tafel. Koos: 'Het blijkt nu, hoe be-langrijk vragenlijsten als gids voor de gesprekken zijn. Anders gaat het binnen 2 minuten toch al gauw over vakantie, vrachtwagens, of voetbal. Nu moet je de lijst samen met de chauffeur afvinken om te zien, of er verbeterpunten zijn. Dat werkt wederkerig. We zijn er 2 jaar geleden mee begonnen, maar hadden het veel eerder op deze manier moeten doen.' 
 
'Als er een chauffeur tekort is, werk ik eerst een paar uur op kantoor om dan de rest van de dag op de truck vol te maken...' 
 
De directe benadering in een 'platte' organisatie heeft Transportbe-drijf Koos van gaalen bewust vastgehouden. Chauffeur Rene van Spijk: 'In de werksfeer is hier, vergeleken met 14 jaar geleden, niet veel veranderd. We hebben nog steeds hele directe lijnen.' Arco van Gaalen:'Mijn vader en ik doen nog steeds elke morgen het licht aan in het bedrijf.' Arco is regelmatig achter het stuur van een truck te vinden. 'Ik rijd als het zo uitkomt en vind het nog steeds leuk. Je weet dan beter, wat er onderweg aan de hand is. De klanten waarderen het ook, als je als directeur met de truck langskomt. Ik zou het zelf niet anders willen. Als er een chauffeur tekort is, dan werk ik eerst een paar uur op kantoor om dan de rest van de dag op de truck vol te maken. Of met de luxe auto een chauffeur aflossen, die vanwege de rijtijden onderweg stilstaat.' Die flexibiliteit komt in het vaak hectische Westland goed van pas. Arco:'Het is heel gewoon, dat wij 's morgens pas voor de helft van de auto's werk hebben opstaan. Daar worden we niet zenuwachtig van. Veel kooplui geven 's morgens hun dan gekochte daghandel door. Die kunnen we door onze vrachtwagencapaciteit meteen halen. Wat dat betreft zijn we in de regio best wel bijzonder.'
 
4 chauffeurs onderscheiden 
4 chauffeurs van Transportbedrijf Koos van gaalen uit Poeldijk zijn zaterdag 4 januari jl. tijdens de nieuwjaarsreceptie onderscheiden, omdat ze ieder 20 jaar lang schadevrij en meer dan 1 miljoen km hebben gereden. De chauffeurs kregen een lintje en een IRU (International Road Transport Union) oorkonde van TLN (Transport Logistiek Nederland), uit handen van directeur Arco van gaalen en zijn echtgenote Marina. De uitreiking was voor de chauffeurs Jaap Brussaard, Aad van Dam, Leen Knoester en René van Spijk een grote verrassing. 
Rellebel